Genital Enfeksiyonlar

Genital enfeksiyon kadın ve erkeklerde çeşitli faktörlerle kendini gösterebilmektedir. Genital Enfeksiyon, birçok mikrobun bir arada oluşturduğu, üreme fonksiyonunu tehlikeye sokan, doku tahribine neden olan oldukça önemsenmesi gereken bir konudur. Genellikle kadınlarda görülmektedir. Doğum, düşük, hamilelik, kullanılan antibiyotikler, sentetik iç çamaşırları, hijyen gibi faktörler genital bölge enfeksiyonlarının oluşmasına neden olmaktadırlar.
Çeşitli genetik enfeksiyonlar vardır bunlardan biri siğillerdir. (Kondilom) Hpv virisü kaynaklı siğiller kadınlarda vulva ve vajende görülebilir. Bazı hpv tipleri ise rahim ağzı kanserine neden olmaktadır. Tedavide kremler, yakılma, dondurma, cerrahi olarak çıkartılma uygulanabilmektedir. Nüks etme ihtimali vardır.
Siğiller büyük oranda cinsel geçişli olmakla birlikte küçük bir oran toplum geçişli olarak tanımlanan epilasyon aleti ve bunun gibi eşya kaynaklı olabilmektedir. Prezervatif kullanımı dış genital yapıyı siğilden koruyamamaktadır. Vulvit Enfeksiyonlar ise insan vücudunda bulunan dış genital bölge vulva olarak isimlendirilmektedir.
Genellikle vajinal enfeksiyonlara eşlik ederler. Vulva enfeksiyonuna neden olan etmenler arasında sıkı giyecekler, sentetik iç çamaşırları, deterjanlar, tüy dökücü kremler ve vajinal spreyler görülebilmektedir.

Bir diğeri genital uçuk görülmesidir. Herpes simpleks virüsü genital uçuk denen ağrılı ülserlere neden olabilmektedir. İlk enfeksiyon primer enfeksiyon olarak adlandırılır ve daha ağırdır. Genital uçuk direk temas ile bulaşmaktadır başka bir yolu yoktur. Genital uçuk saptanan bireyde diğer cilsel yolla geçişli enfeksiyonlarda taranmalıdır bu olası risklerden korumaktadır. Bazı kişilerde virüs alındıktan sonra yıllarca taşıyıcı olarak kalır, bulgu vermez. Kesin bir tedavisi yoktur.
Tedavide hızlı iyileştirme hedeflenir. Gebelikte özellikle primer genital uçuklar önemli olabilir. Genital uçuğu olan gebeler bu durumu hekimlerine iletmelidirler. En sık görülenlerinden biri olan mantar ise antibiyotik kullanımında, gebelerde, diyabet hastalarında, vajinal duş alışkanlığı olanlarda sık görülür. Peynir kesiği şeklinde kaşıntılı akıntı yapar.
Tedavide antifungal ilaç, fitil ve kremler kullanılır. Eş tedavisi gerekmez ve bulaşıcı değildir. Parazit görülmesi durumunda ise cinsel ilişki ile bulaşmaktadır ve kötü koku, koyu ve yeşil renkte akıntı, idrarda yanmaya neden olmaktadır. Hap tedavisi gerekir ve eşlerinde tedavi olması zorunludur. Frengi ise ciddidir ve bir diğeridir.
Cinsel yolla bulaşan, genital bölgede ağrısız yumuşak kabarıklıklara neden olan bir genital enfeksiyon çeşididir. Eşlerin birlikte tedavisini gerektirir. Vajinal enfeksiyonlar genellikle bakteri veya parazit kaynaklı oluşmaktadırlar bu nedenle tedavide çoğunlukla antibiyotiklerden yararlanılmaktadır. Antibiyotikler ağızdan tablet ya da kapsül şeklinde alınabileceği gibi, lokal uygulanan formlarda da olabilir. Viral etkenlere bağlı görülen vajinitlerde de antiviral ilaçlar kullanılmaktadır.

Vajinal Enfeksiyon Belirtileri

Kadınlarda en sık görülen ve rastlanılan enfeksiyon türleri vajinal enfeksiyonlardır. Vajinal enfeksiyona maruz kalan kadınlarda oluşan en önemli şikayetler yanma hissi, kaşıntı, kokulu ve koyu kıvamda akıntı, cinsel birliktelik anında ağrı ve kaşıntıya bağlı gelişen tahriş olarak sıralanabilir. Vajinal enfeksiyon kadınların yaşam kalitesine olumsuz etki etmektedirler.
Enfeksiyonlar mantar, bakteri ve parazitler nedeniyle ortaya çıkabilmektedir. Mantar nedeniyle ortaya çıkan enfeksiyonlar genellikle gebelik döneminde, sürekli antibiyotik kullanan kişilerde ve doğum kontrol hapı kullananlarda daha sık oluşur. Bunların yanı sıra diyabet hastalarında da sıkça karşılaşılır.
Vajinal enfeksiyondan kurtulmak ve korunmak için sentetik çamaşırlar ve dar kıyafetler giymeyin. Pamuklu ve rahat iç çamaşırlarını tercih edin. Günde iki kez çamaşır değiştirin. Çamaşırları deterjan değil, sabunla yıkayın ve kızgın ütüyle ütüleyin. Genital bölgenin temizliği için normal sabun ya da parfümlü kozmetik ürünleri kullanmayın. Bu bölge için özel üretilmiş sabunlarla temizleyebilirsiniz.
Yaz aylarında havuz sonrası genital bölgenin kuru kalması için ıslak mayo ve bikiniyle oturmayın. Havuz sonrası klordan arınmak için mutlaka duş alın.
Genel olarak vajinal enfeksiyon belirtilerini genital bölge ve vajinada şişlik olması, kızarıklık, vajinada kaşıntı ve hassasiyet görülmesi, idrar yapma sırasında yanma veya rahatsız hissetmek, vajinal akıntı (balık kokusu ya da kötü koku içeren, yeşil, sarı, gri ya da beyaz renkli, yoğun akıntı) görülmesi, vajinada ağrı olması, cinsel ilişkiye girme sırasında ağrı olması şeklinde sıralayabiliriz. Adet gecikmesi, vajinal enfeksiyondan kaynaklı olarak görülmemektedir. Adet düzensizliği jinekolojik bir durumdur ve aynı anda hem vajinal enfeksiyon hem de adet düzenliği görülebilmektedir.

Geçmeyen Vajinal Enfeksiyon Olur mu?

Vajinal enfeksiyon bazen ısrarcı olabilir. İlaçlara rağmen geçmeyebilir veya geçip geri tekrar edebilir. Burada önemli olan sonraki dönemde hijyene dikkat edilmesidir. Vajinal enfeksiyona, mantarlar, bakteriler ve virüsler neden olduğu gibi vajina bölgesinde yetersiz hijyen uygulamaları da neden olmaktadır.
Sık sık tekrarlayan vajinal enfeksiyon probleminiz varsa, yanlış teşhis ve yanlış tedavi yöntemlerinden kaynaklı olabilir. Ayrıca genital bölge hijyenine önem vermemekten dolayı da görülebilir. Bu nedenle uzmanlar tarafından önerilen tüm tavsiyelere uymanız ve daha sonraki dönemde de bu önerileri devam ettirmeniz gerekmektedir.
Vajinal enfeksiyondan kurtulmak için vajinal duştan kaçının ve vajinanın kendi kimyasına müdahale etmeyin. Vajina ve genital bölgenize parfümlü duş jelleri ve köpükler, tampon kullanmayın, bunlar da vajinanın kimyasını bozmaktadır. Genital bölge ıslak kalmamalı, orayı kuru tutun. Havuza veya denize girdikten sonra mayonuzu değiştirmeyi ihmal etmeyin, hijyenik açıdan önem taşımaktadır.
Cinsel ilişki sırasında prezervatif kullanın. Regl iken sıklıkla pedinizi veya tamponunuzu değiştirin ve iltihaba karşı önlem alın. Pamuklu iç çamaşırı giyin. Antibiyotik kullandıktan sonra vajinal enfeksiyon devamlı tekrar ediyorsa, doktorunuza bunu bildirin. Dar kıyafetler giymekten kaçının. Genital bölgeyi temizlerken önden arkaya doğru yapın bu da o bölgenin hijyenine katkı sağlayacaktır.

Vajinal Enfeksiyon Neden Olur?

Çocuklarda görülen vajinal enfeksiyonlar genellikle anüsten gelen bakterilerden kaynaklanır. Kızlar, özellikle 2 ila 6 yaşlarındakiler, arkadan öne doğru silerken veya bağırsak hareketlerinden sonra genital bölgeyi yeterince temizlemediğinde bu bakteriler vajinaya taşınabilir. Bu nedenle öz bakım konusunda çocuklara iyi eğitim verilmeli ve kavrayana kadar yardımcı olunmalıdır.
Özellikle kızların bağırsak hareketlerinden sonra ellerini yıkamamaları durumunda, genital bölgeye dokunmakta da bu bakterileri vajinaya taşıyabilir, bu nedenle yine burada hijyen çok önemlidir.
Yine yetişkinlerde de vajina enfeksiyonu belirtilerini şu şekilde sıralayabilmekteyiz. Bakteri kaynaklı iltihaplanmalar, mantarlar, idrar yolu enfeksiyonu, cinsel yolla bulaşan hastalıklar (bel soğukluğu, genital siğil, genital uçuk, iltihap), duş sırasında kullanılan temizleyici ürünler, doğum kontrol ürünleri (Oral ilaç, spiral), korunmasız cinsel ilişki, alkol veya sigara alışkanlığı, bağışıklık sisteminin zayıf olması, köpük banyosu, vajinal kremler, lokal sabun veya deterjan kullanımı, parfümlü tuvalet kağıdı, kumaşlardaki yumuşatıcı gibi kimyasal ürünler, menopoz dönemine girmek, spermlere karşı alerji, tuvalet kağıdını fazla sert sürtmek.
Vajinal enfeksiyon sebepleri dönemsel olabileceği için yine enfeksiyona dair şikayetlerin de kısa süreli olması mümkün olmakta, örnek vermek gerekirse bazı kadınların şikayetleri cinsel ilişki sonrasında görülürken bazılarının duşla birlikte tetiklenebilmektedir.
Her durumda nedenin tespit edilmesi ve bir uzman doktor kontrolünde doğru tedavinin uygulanması şart olmakta, hastalığın ilerlemesi için olduğu kadar belirtilerin kontrol altına alınması için de kadın doğum uzmanı ile görüşmek gerekmektedir. Ama unutulmamalıdır ki her kadın için vajinal enfeksiyon farklı sebeplerden olabilmektedir. Bu nedenle sebepleri araştırılarak, doğru tedavi yöntemi uygulanmalıdır.