Gebelik Sürecinde Yapılacaklar

Yaklaşık olarak kırk hafta süren uzun gebelik dönemi boyunca anne adayı farklı fiziksel ve psikolojik sorunlar yaşayabilmektedir. Vücudun hamileliğe adapte olması, aydan aya görülen değişimler, bünyenin beklediği takviyeler gebeye farklı bir dönem yaşatmaktadır. Hem hormonların hem de vücut yapısının çok hassas olduğu bu dönemi hasarsız olarak atlatmanın çeşitli seçenekleri ve yolları da bulunmaktadır. Hamlelik sürecinde geleneksel bazı yaklaşımlar hamilenin kafasını karıştırabilmektedir.
Örnek vermek gerekirse pek çok aile büyüğü, “iki kişilik ye” tavsiyesinde bulunmaktadır. Aslında anne adayının dengeli ve sağlıklı beslenmesi yeterlidir. Aşırı yemek, kilo almaya ve doğumun da hamileliğin de zor ve sancılı bir süreç olarak geçmesine neden olmaktadır. Bir diğer yanlış bilgi de “fazla banyo yapma, hasta olursun” şeklinde olmaktadır.
Ortam sıcaklığı da uygun görülürse anne adayının sık sık ılık duş alması , hem onu hem de bebeği rahatlatacaktır. Gebelikte fazla hareket edilmemesi kanısı da çok yanlış bir kanıdır. Hamile kadın, hasta biri değildir. Uzman hekim, özel bir öneri ve tavsiyede bulunmadı ise gün içine yapılan hafif yürüyüşler ve hamilelik egzersizleri yeterlidir ve iyi geldiği bilinmektedir.

Hamilelik Süreci Nasıl Olmalıdır?

Bilindiği üzere hamilelik süreci ayrı bir dikkat ve özen gerektirmedir. Bebek ve anne adayının sağlığı için dikkat edilmesi ve yönetilmesi gereken çeşitli faktörler vardır. Hamilelik sürecinde ilk olarak öncelikle hamile kaldığınızı öğrenmek ile işe sürece başlarsınız. Fakat hamile kaldığınızı öğrenmek için öncelikle yapmanızın gerekli olduğu ufak bir idrar testi yaparak da gebe olup olmadığınızı öğrenmek olacaktır.
Eğer ki hamileliğinizin kesin anlaşılır olmasını istiyorsanız ve net bilgiye sahip olmak istiyorsanız o durumda bir sağlık kuruluşunda kan örneği vererek kan testinin sonucunda progesteron hormonunuzun olması gereken düzeyden fazla çıkması ile birlikte hamile olduğunuzu kesin olarak öğrenmiş olacaksınız. Hamilelik döneminde sağlıklı beslenme, hareketler, yiyecekler ve içecekler de olduğu kadar cinsel hayatta da dikkat edilmesi gerekli olan önemli durumlar var olmaktadır.
Sağlıklı bir hamilelik geçirmekteyseniz altıncı aya kadar cinselliği yaşayabilirsiniz fakat özellikle de kadının üstte olduğu pozisyonlar ile cinsel yaşam sağlanmalıdır. Karın bölgesine alınabilecek herhangi bir darbe çok büyük riskler taşıyabileceğinden dolayı hareketler kontrol altına alınmalı ve eşler karşılıklı olarak bu konuda eşlerine oldukça öz verili ve anlayışlı hatta özenle dikkatli davranmalıdırlar. Bilindiği gibi hamilelik süreci bir hastalık durumu değildir.
Evde hasta gibi davranmamalı, bu süreçte her anın tadını çıkarmalısınız. Geriye isteseniz de dönemeyeceğiniz çok özel ve güzel bir dönem geçiriyorsunuz ve lütfen bu mucizenin farkına varın. Karşılıklı olarak eşinizle ilişkinize özen göstermeli, ona bu süreçte yaşayabileceği duygu geçişleri konusunda destek olmalısınız. Artan sorumluluğun baskısını hissedebilir ve bu duygularını bastırabilir. Konuşarak eşinizi rahatlatmalısınız. Ailenize yeni bir birey katılıyor ve bu sevinci aile olarak deneyimlemelisiniz.
Eşinizle beraber hamilelik dönemi ve sonrası anne babalık programlarına katılmanız önerilmektedir. Bu programların çok yararlı olduğu bilinmektedir, eğer bulunduğunuz şehirde böyle bir kurs bulunmuyorsa internetten gruplarına üye olabilirsiniz. Ne kadar çok bilinçleniyorsanız o kadar kolay ve sağlıklı bir süreç sizi bekliyor demektir.

Hamilelik Sürecinde Dikkat Edilmesi Gerekenler

Hamilelik sürecinde dikkat edilmesi gereken durumlar vardır. Bunlardan biri mide bulantısıdır. Özellikle gebeliğin ilk dönemlerinde sık sık mide bulantısı ve kusmalar yaşanmaktadır. Bunu önlemek için hamileler az miktarda fakat sık sık yemek yemelilerdir. Bu şekilde mide hiç boş kalmayacak ve mide bulantılarının etkisi de azalacaktır. Mide bulantısının giderilmesi için protein içeren aperatiflerin tüketilmesi önemli bir faktör olmaktadır.
Baharatsız yemeklerin tercih edilmesi özellikle öncelikli olarak ilk üç ay için anne adaylarının yararına olacaktır. Çünkü baharat hamilelikte mide bulantısını kuvvetlendirdiği gibi aynı zamanda mide ağrılarına da sebep olabilmektedir. Buda hamilelik dönemindeki konforu etkiler. Ayrıca hamilelik döneminde Uyurken karnınızın üzerine yatmanız önerilmemektedir. Yoğun olarak spor ve aşırı yorucu işler önerilmemektedir.
Hamam, sauna, kaplıca gibi aşırı sıcak olan yerlerden kaçınmanız gerekmektedir. Yukarı uzanma hareketi tehlikeli olabilmektedir, kaçınılması gerekir. Ağır şeyler kaldırmak önerilmemektedir. Gebelikte kaygı ve stres oluşturabilecek ortamlarda bulunulmamalıdır. İşiniz gereği radyasyon, kömür tozu, kimyasal gibi maddelere maruz kalıyorsanız mutlaka bu süreçte rapor almalısınız ya da bu ortama girmeyeceğiniz bir çalışma şekline geçmeniz gerekmektedir.
Uzun uzun saatler boyunca araba kullanılmaması gerekmektedir. Gebelik boyunca su tüketimi çok ama çok önemlidir. Gebelerde yaşanan aşırı sıvı kaybı, bebeğe ve anne sağlına zarar vermektedir. Hamilelerin günde yaklaşık on- on beş bardak su tüketmesi hekimler tarafından önerilmektedir. Hamileleri en çok huzursuz eden faktörlerden biri de, alınan kilolar sebebiyle cildin gerilmesi ve çatlakların oluşması ihtimalidir. Bu çatlakların geneli kalıcı olmaktadır ve anne adayını rahatsız edecek görüntüler oluşturabilmektedirler. Hamilelikte cilt bakımı oldukça önemlidir. Çoğu doktor tarafından folik asit kullanımı önerilmektedir. Anne sağlığı ve bebeğin zihinsel gelişimi için çok faydalı ve önemli olan folik asit ihtiyacını karşılamak için gıdalar yeterli gelmeyebilir. Folik asit vitamininin eksik edilmemesi gebeler için oldukça önem taşımaktadır. Gebelikte hareketli bir yaşam önem taşımaktadır. Kiloların vücuda yerleşmemesi için gebeler sık sık egzersiz yapmalıdırlar.
Bu egzersizler neticesinde, hem rahat gebelik geçirmek hem de vücut ağrıları ve kasılmaları önlemek mümkün olacaktır. Hamilelikte uykusuzluk en bilinen sorunlardan biridir. Özellikle hamileliğin son dönemlerinde omurgaya fazla yük biner. Bu nedenle hamilelikte dinlenmek ve uyku düzeni önemlidir. Hamilelikte kan pıhtılaşması ihtimali tehlikeli ve yüksektir. Bu durum vücutta şişkinliğe ve zaman zaman da sancılara sebep olabilmektedir. Baskıya bağlı oluşan varis oluşumunu azaltmak için uzun süre ayakta kalmamak veya dinlenirken de ayakları yüksekte tutarak dinlenmek bu gibi durumların en pratik çözümleri arasında yer almaktadır. Ayrıca bir varis çorabı edinmek, bu konuda alınabilecek en iyi önlemlerin başında gelmektedir.
Doktorunuza danışarak önerisi ve gerekli görmesi halinde bir varis çorabı kullanabilirsiniz. Bunun yanında vitamin ve demir eksikliği de hamilelikte önemli bir sorundur. Demir eksikliği kadınların çoğunda görülen önemli bir sağlık sorunu olarak bilinmektedir. Gebelik öncesinde fazla yakınmaya neden olmadığı durumlarda bile halsizlik, yorgunluk, çarpıntı gibi sorunlar hamilelikle beraber artmaktadır. Ayrıca demir eksikliği anemiye (kansızlığa) de yol açabilmektedir. Bu faktörler sonucunda da bebek sağlığı ve bütünlüğünde gelişme geriliği, annede de çarpıntı, yorgunluk, doğum sonrası kansızlık gelişebilme ihtimali vardır. Hamilelik öncesinde ise demir eksikliği belirlendiği takdirde tedavinizi kesinlikle ihmal etmemeniz gerekmektedir. Hamilelik süresinde sürekli olarak doktor kontrolünde ve doktor ile işbirliği halinde olmak gerekmektedir. Hamilelik öncesinde ve hamilelik döneminde de reçeteli ya da reçetesiz satılan tüm ilaçları kullanmaya başlamadan önce kesin olarak hekiminize danışın.
Çünkü hiçbir yan etkisi olmayan ilaçlar olsa bile hamilelik döneminde kullanıldığı taktirde gelişmekte olan bebeğe zarar verebilmektedir. Hamilelikte ilaç kullanılması gerekir cümlesi ne kadar yanlış olsa da hamilelikte ilaç kullanılır cümlesi de o kadar yanlış olmaktadır. Uzman hekimler hangi ilaçların kullanılabilir olduğunu, bebeğiniz için risk taşıyıp taşımadığını bilmektedirler. Size kullanabilirsiniz dedikleri ilaçların bebeğiniz için güvenli olduğunu bilmelisiniz.